NABÓR WNIOSKÓW DOTYCZĄCYCH REFUNDACJI KOSZTÓW WYPOSAŻENIA LUB DOPOSAŻENIA STANOWISKA PRACY

Print Drukuj

Powiatowy Urząd Pracy w Busku-Zdroju ogłasza nabór wniosków o zawarcie umowy w sprawie refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy.

Nabór prowadzony będzie od dnia 17.09.2025 r.

Z uwagi na ograniczone środki finansowe, przy dużym zainteresowaniu nabór może trwać jedynie 1-3 dni. 

W związku z wejściem w życie 1 czerwca 2025 r nowej ustawy z dnia 20.03.2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz U. z 2025 r. poz. 620), przed podjęciem decyzji o ubieganiu się o powyższą formę pomocy prosimy zapoznać się z  przepisami tej ustawy, w szczególności art. 154-160 ustawy, oraz rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej z dnia 14 lipca 2017 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 243 z późniejszymi zmianami), pamiętając, że przepisy w/w rozporządzenia, jako przepisy przejściowe do czasu wydania nowego rozporządzenia, stosowane są jedynie w zakresie nieuregulowanym ustawą.

Zwracamy także uwagę, iż zgodnie z art. 69 w/w ustawy pierwszeństwo w skierowaniu do udziału w formach pomocy, a więc także w skierowaniu na refundowane stanowiska pracy, przysługuje:

  • bezrobotnym posiadającym Kartę Dużej Rodziny;
  • bezrobotnym powyżej 50 roku życia;
  • bezrobotnym bez kwalifikacji zawodowych;
  • bezrobotnym niepełnosprawnym;
  • długotrwale bezrobotnym;
  • bezrobotnym i poszukującym pracy, będącym osobami do 30. roku życia;
  • bezrobotnym samotnie wychowującym co najmniej jedno dziecko.

W ramach naboru przy zadeklarowaniu utrzymania stanowiska pracy i  zatrudniania na nim skierowanej osoby przez okres co najmniej 18 miesięcy, maksymalna kwota refundacji, o jaką można wnioskować na 1 stanowisko pracy, wynosi 48 tys. zł (brutto/netto). W przypadku zadeklarowania 12 miesięcy, maksymalna kwota refundacji wynosi 32 tys. zł (brutto/netto).

Refundacji nie podlegają wydatki poniesione przed dniem podpisania umowy w sprawie refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy

Zgodnie z art. 79 ust. 1 ustawy refundacji nie podlegają wydatki, które zostały sfinansowane z innych środków publicznych.

Zgodnie z art. 156 ust. 2 i 3, w przypadku gdy wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku od towarów i usług należnego o kwotę podatku naliczonego, refundacja obejmuje wydatki na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy bez podatku od towarów i usług.

W przypadku gdy wnioskodawca, który zawarł umowę o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy, nabędzie w okresie 5 lat prawo do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług należnego o kwotę podatku naliczonego, jest zobowiązany do zwrotu równowartości zrefundowanego przez Urząd podatku od towarów i usług. Zwrot ten dokonywany jest w terminie nie dłuższym niż 90 dni od dnia złożenia pierwszej deklaracji podatkowej dotyczącej podatku od towarów i usług, w której kwota zrefundowanego podatku mogła być wykazana do odliczenia.

Mając na względzie dotychczas stosowaną praktykę Urząd co do zasady nie refunduje:

  • w przypadku gdy wnioskodawcą jest osoba fizyczna, wydatków związanych z zakupem wyposażenia od osób bliskich zaliczanych do I lub II grupy podatkowej określonej w ustawie o podatku od spadków i darowizn;
  • wydatków związanych z zakupem wyposażenia od podmiotu  powiązanego, w rozumieniu przepisów rozporządzeń Komisji (UE) o pomocy de minimis nr 2023/2831 lub 1408/2013, względem wnioskodawcy;
  • wydatków poniesionych na zakup rzeczy używanych, gdy dana rzecz została przez poprzedniego właściciela zakupiona przy wsparciu finansowym pochodzącym z krajowych lub unijnych środków publicznych,

chyba że na uzasadnioną pisemną prośbę wnioskodawcy Urząd dopuści taką możliwość.

Ponadto suma wydatków jaką będzie można udokumentować umowami kupna–sprzedaży nie może przekroczyć wysokości 25% całej kwoty refundacji przyznanej na dane stanowisko pracy, chyba, że na uzasadnioną prośbę wnioskodawcy wysokość ta za zgodą Urzędu zostanie zwiększona.

Zgodnie z art. 159 ustawy zawarcie umowy wymaga ustanowienia zabezpieczenia w jednej lub kilku z niżej wymienionych form:

  • weksel in blanco z poręczeniem wekslowym, przy czym poręczycielem może być osoba mająca stały miesięczny dochód (netto), wyliczony jako średnia z ostatnich 12 miesięcy i po odjęciu miesięcznej spłaty zadłużenia aktualnych zobowiązań finansowych, w wysokości co najmniej 4666,00 zł; weksel musi być poręczony przez co najmniej 2 poręczycieli; łączna wysokość dochodów (netto), wyliczonych jak wyżej, wszystkich poręczycieli musi wynosić nie mniej niż 13998,00 zł (w przypadku zadeklarowania 12 miesięcznego okresu zatrudnienia – nie mniej niż 9332,00 zł) na jedno refundowane stanowisko pracy; w przypadku wnioskodawcy będącego osobą fizyczną w związku małżeńskim i nie mającego małżeńskiej rozdzielności majątkowej, weksel poręczany jest także przez współmałżonka wnioskodawcy, przy czym dochód współmałżonka nie jest brany po uwagę przy ustalaniu spełnienia warunków dotyczących liczby poręczycieli  i wysokości ich dochodów; poręczycielami nie mogą być pracownicy wnioskodawcy, chyba, że posiadają oni inne dochody niż wynagrodzenie z tytułu pracy u wnioskodawcy, w wymaganej wysokości;   
  • gwarancja bankowa, przy czym wysokość gwarancji nie może być niższa niż 120% przyznanej refundacji, z okresem ważności do czasu wywiązania się z umowy; 
  • blokada środków zgromadzonych na rachunku bankowym, przy czym zablokowana kwota nie może być niższa niż 120% przyznanej refundacji, z terminem jej ważności do czasu wywiązania się z umowy;
  • akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika do kwoty nie mniejszej niż 120% przyznanej refundacji, przy czym w przypadku tej formy zabezpieczenia konieczne jest ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia spośród pozostałych wskazanych form zabezpieczenia.

O uwzględnieniu proponowanej formy zabezpieczenia, nawet w przypadku spełnienia warunków określonych powyżej, każdorazowo decyduje Urząd. W przypadkach uzasadnionych Urząd może zażądać wyższych wymogów zabezpieczenia.

Druki wniosków wraz z załącznikami dostępne są w zakładce Urząd-dokumenty do pobrania.

Do wniosku  dodatkowo należy dołączyć Oświadczenie o braku okoliczności skutkujących zakazem udostępnienia środków finansowych lub innych form wsparcia w związku z agresją Rosji wobec Ukrainy. Druk oświadczenia dostępny w zakładce Urząd-dokumenty do pobrania.

Dodatkowe informacje i wyjaśnienia można uzyskać pod numerem tel. 41 370 91 23 lub w siedzibie Urzędu w pok. 2A.

 

Aktywizacja zawodowa bezrobotnych wspierana jest ze środków rezerwy Funduszu Pracy będącej w dyspozycji Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, w ramach „Programu aktywizacji zawodowej bezrobotnych zamieszkujących na wsi”.

Logotyp MPiPS

 

Informacje o publikacji dokumentu