NOWA Ustawa dla urzędów pracy. Ważne zmiany dla osób bezrobotnych.
Z końcem maja 2025 r. przestanie obowiązywać ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która od 2004 roku określała zasady, na jakich działają urzędy pracy w całym kraju. Ponad 20-letni dokument zastąpią przepisy ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Wprowadzają one wiele ważnych zmian zarówno dla bezrobotnych, pracodawców oraz cudzoziemców.
Nowe przepisy odpowiadają na wyzwania, z którymi dziś się mierzymy – warto więc wiedzieć, co się zmienia. Aby ułatwić wszystkim odnalezienie się w nowych realiach, informujemy, o tym co się zmienia:
Najważniejsze zmiany z perspektywy osób bezrobotnych
OD 1 CZERWCA 2025r. ŁATWIEJSZA REJESTRACJA!
Możesz zarejestrować się w Urzędzie pracy tam, gdzie mieszkasz (nie tak jak dotychczas gdzie masz zameldowanie) i tylko w jednym urzędzie.
Zarejestrujesz się osobiście lub online korzystając z indywidualnego konta, które możesz założyć pod adresem: praca.gov.pl.
Jeżeli masz konto na praca.gov.pl stanie się ono Twoim indywidualnym kontem.
Konto umożliwia składanie wniosków i pism oraz wymianę korespondencji.
Jeśli potrzebujesz pomocy w założeniu indywidualnego konta przyjdź do siedziby naszego Urzędu pracy – z chęcią pomożemy!
ZASIŁEK PO NOWEMU!
Po zakończeniu rejestracji w Urzędzie pracy wydana zostanie Ci decyzja o ewentualnym przyznaniu prawa do zasiłku dla bezrobotnych. Od 01 czerwca 2025 r. będą obowiązywały dwie wysokości zasiłku dla bezrobotnych 100% i 120%, dla osób legitymujących się co najmniej 20 letnim okresem zaliczanym do prawa do zasiłku.
Prawo do zasiłku przysługuje na okres 180 dni, tylko w niektórych sytuacjach wynikających z ustawy – zasiłek może przysługiwać przez 365 dni.
UWAGA! Prawo do zasiłku czy stypendium przysługuje na dotychczasowych zasadach, jeśli zostałeś już zarejestrowany w Urzędzie pracy przed dniem 01.06.2025r. bądź też wyczekujesz na przyznanie zasiłku.
OD 1 CZERWCA 2025r. ŁATWIEJSZY KONTAKT!
Warunkiem utrzymania statusu osoby bezrobotnej jest utrzymanie z Twojej strony kontaktu z Urzędem pracy.
Kontaktuj się z nami co najmniej raz na 90 dni:
* osobiście,
* zdalnie - poprzez portal praca.gov.pl,
* telefonicznie: 55 24 69 500 lub telefonicznie do Swojego Doradcy ds. zatrudnienia.
Jeśli przez ten czas nie skontaktujesz się z nami, wyrejestrujemy Cię. Ponowne nabycie statusu będzie możliwe dopiero po upływie 90 dni od jego utraty.
Status osoby bezrobotnej nie będzie przyznawany już bezterminowo, od 1 czerwca 2025r. możesz być w rejestrze Urzędu pracy nieprzerwanie maksymalnie przez okres 3 lat. Ponowne nabycie statusu będzie możliwe po upływie 90 dni od jego utraty.
Podczas kontaktu, będziemy informować Cię o ofertach pracy, szkoleniach i innych korzystnych możliwościach, które mogą Cię zainteresować.
ZMIANY W FORMACH POMOCY!
W przypadku samych form pomocy kierowanych do osób zarejestrowanych w Urzędzie pracy, nowa ustawa również wprowadza wiele nowości, m.in. dla osób rozpoczynających staż czy szkolenie po 1 czerwca 2025r.
W stażach m.in. zwiększona została wysokość wypłacanego co miesiąc stypendium (ze 120% wysokości zasiłku dla bezrobotnych do 160% zasiłku). Umowa stażowa zawierana będzie teraz pomiędzy Powiatowym Urzędem Pracy, Organizatorem stażu oraz osobą bezrobotną.
Z kolei w szkoleniach poszerzona została lista osób, które będą mogły z nich skorzystać. Od 1 czerwca 2025r. w kursach finansowanych przez Urząd pracy będą mogli brać udział zarówno bezrobotni, jak i wszystkie osoby ze statusem poszukującego pracy.